V Lučanech zahájí provoz automuzeum vytvořené z bývalé sklárny. Jeho specialitou budou “absolventi” Rally Paříž – Dakar

V automuzeum se za více než 80 milionů korun proměnila bývalá sklárna v Lučanech nad Nisou na Jablonecku, v provozu pro veřejnost bude od pátku. Vystavené v něm budou hlavně sportovní automobily a motocykly, mezi nimi i Buggatti 37, Tatra 605 či Ferrari Testarossa.

V Automoto museu je i speciální sekce českých závodních strojů ze známého závodu Paříž – Dakar. Majitel muzea a sběratel veteránů Radek Dvořák míní, že od jiných muzeí se to jeho odlišuje unikátním prostorem i dílenským zázemím, které budou moci využívat i další sběratelé aut.

“To většinou jiná muzea nemají, máme tady lakovnu i karosárnu,” řekl Dvořák ČTK.

Nové automuzeum se zabydlelo v bývalé lučanské sklárně. Fabrika tak dostala druhou šanci. Foto: www.automoto-museum.cz

Nové automuzeum se zabydlelo v bývalé lučanské sklárně. Fabrika tak dostala druhou šanci. Foto: www.automoto-museum.cz

Přestavba nevyužité továrny na automuzeum trvala pět let, původně hledal Dvořák prostory pro svoji sbírku jinde. “Chtěl jsem koupit jablonecký pivovar. Nedohodl jsem se ale s majitelem a bývalá sklárna byla k mání. A když jsem sem přišel a viděl, jaký je tady prostor, i když to byla ruina, tak mě to oslovilo a šel jsem do toho,” dodal. Přestavba zchátralé továrny na muzeum podle návrhu architekta Ondřeje Novosada zvítězila letos v hlasování veřejnosti v krajské soutěži o stavbu roku. Muzeum budoval Dvořák bez dotací a prodal kvůli tomu i část své sbírky.

Foto z webu Automoto-museum Lučany

Foto z webu Automoto-museum Lučany

V areálu bývalé sklářské huti zaujímá výstavní prostor zhruba 2500 metrů čtverečních. “Snažíme se, aby to bylo do sportovna, jsou tam závodní automobily a motocykly,” uvedl Dvořák. V muzeu jsou nejen exponáty z jeho sbírky, ale i dalších sběratelů, které se budou několikrát do roka obměňovat.

Foto z www.automoto-museum.cz

Foto z www.automoto-museum.cz

Podle Dvořáka nelze vybrat nějaký exponát, který by byl hlavním tahákem pro návštěvníky. Za raritní lze ale podle něj označit Bugatti 37, která se vyráběla na přelomu 20. a 30. let minulého století. “S tímhle typem Bugatti závodila Eliška Junková a to byla famózní závodnice, takže jí tady máme věnováno trochu více prostoru,” řekl majitel muzea.

Foto z FB hejtmana LK Martina Půty

Foto z FB hejtmana LK Martina Půty

V expozici je třeba i unikátní 30 let starý sportovní vůz Innotech. “To je česká značka a jediný vyrobený kus, takže nikde jinde ho neuvidíte,” uvedl Dvořák. Za svoji srdeční záležitost ale považuje Ferrari Testarossa, což je sportovní automobil vyráběný mezi lety 1984 až 1996. Speciální sekci mají v muzeu závodní stroje z dakarského závodu. “Já tomu trochu říkám síň slávy pro dakaráky,” dodal majitel muzea.

Zdroj: GRENUS, čtk

Mezi nejikoničtější absolventy Rally Paříž - Dakar patřily kamiony svého času vyráběné i v LIAZu v Jablonci.

Mezi nejikoničtější absolventy Rally Paříž – Dakar patřily kamiony svého času vyráběné i v LIAZu v Jablonci.

V muzeu se už byl podívat prezident republiky

V pátek se v Lučanech otevře Automoto Museum, které Radek Dvořák vybudoval na místě někdejší sklárny. Ve středu jsem se tam byl společně s dalšími hosty, mezi kterými nechyběl ani prezident republiky Petr Pavel, podívat a jak sami vidíte, bude to především pro fandy motorismu ráj na zemi.

Prezident republiky P. Pavel v lučanském automuzeu, Foto z FB hejtmana LK Martina Půty

Prezident republiky P. Pavel v lučanském automuzeu, Foto z FB hejtmana LK Martina Půty

Rekonstrukce budovy muzea získala nedávno také Cenu veřejnosti v Soutěži Karla Hubáčka o stavbu roku Libereckého kraje.

Zdroj: FB Hejtmana Libereckého kraje Martina Půty